Spelregelvraag week 30

Spelregelvraag week 30 2021

Vraag 1
Een verdediger brengt binnen zijn strafschopgebied, bij een duel om de bal, een aanvaller ten val en ontneemt hem daardoor een duidelijke scoringskans. De scheidsrechter past echter de voordeelregel toe, omdat de bal bij een medespeler komt die in een uitstekende positie komt om te scoren. Hij verzilvert deze kans echter niet, want hij schiet de bal naast het doel. Wat beslist de scheidsrechter nu?
A
A. Hij toont de verdediger alsnog de rode kaart, omdat er niet onmiddellijk na het voordeel gescoord werd
B
B. Hij toont de verdediger de gele kaart, omdat er door het voordeel een duidelijke scoringskans bleef bestaan
C
C. Hij geeft alsnog een strafschop en geeft de verdediger geen disciplinaire straf
D
D. Hij geeft een doelschop en geeft de verdediger geen disciplinaire straf.
Vraag 1 
Het juiste antwoord had D moeten zijn: Hier werd terecht voordeel gegeven, omdat de medespeler in een uitstekende positie kwam om te scoren. Dat hij evenwel niet scoort, doet niet ter zake. De bal wordt naast geschoten en daardoor is een doelschop de spelhervatting. Er hoeft geen disciplinaire straf gegeven te worden, omdat in de vraagstellig niet wordt gesteld dat de verdediger zijn tegenstander onbesuisd of met buitensporige inzet ten val heeft gebracht.
Er is nog 1 vraag te beantwoorden.
Terug
Grijze blokken zijn reeds beantwoord.
1
Terug

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *