Spelregelvraag week 36

Spelregelvraag week 36 2021

Vraag 1
Als bij een doelschop de bal nog niet buiten het strafschopgebied is, loopt een aanvaller, die op het moment van nemen buiten het strafschopgebied stond, de bal (binnen dit gebied) tegemoet. Een verdediger loopt met hem mee en geeft hem een schouderduw, terwijl de bal nog niet binnen speelbereik is. De scheidsrechter fluit af. Hoe hervat hij het spel?
A
A. Hij laat de doelschop overnemen.
B
B. Hij geeft een indirecte vrije schop tegen de aanvaller, omdat hij te vroeg het strafschopgebied betrad.
C
C. Hij geeft een strafschop tegen de verdediger, omdat hij een tegenstander reglementair aanviel zonder dat de bal binnen speelbereik was.
D
D. Hij geeft een scheidsrechtersbal, omdat beide overtredingen even zwaar zijn.
Vraag 1 
Het antwoord is C: zie regel 16, pagina 69 onder 2. Zodra de bal getrapt is en beweegt en de tegenstanders zich op dat moment buiten het strafschopgebied bevonden, verloopt alles correct. Nu maakt de verdediger in zijn strafschopgebied een overtreding. Een schouderduw terwijl de bal niet binnen speelbereik is, is gelijk aan het duwen van een tegenstander, waarvoor de straf een directe vrije schop is of in deze situatie dus een strafschop.
Er is nog 1 vraag te beantwoorden.
Terug
Grijze blokken zijn reeds beantwoord.
1
Terug

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *