man in blue denim jacket holding a megaphonePhoto by Sora Shimazaki on <a href="https://www.pexels.com/photo/man-in-blue-denim-jacket-holding-a-megaphone-5935755/" rel="nofollow">Pexels.com</a>
Op de website 'Dutch Referee Blog' is een leuk artikel te vinden over de vraag waarom effectieve communicatie de sleutel is voor een succesvolle voetbalscheidsrechter.

Omdat het artikel vrij lang is en in het engels hebben wij het vertaald. Je vindt het hieronder, de moeite van het lezen zeker waard.

Waarom effectieve communicatie de sleutel is tot een succesvolle voetbalscheidsrechter. Een mooi verhaal waar alle scheidsrechters van kunnen profiteren.

Als scheidsrechters hebben we het over het algemeen zwaar; vooral degenen die op het hoogste niveau opereren. Sommige delen van de zware rit halen we onszelf op de hals, dat moet gezegd worden.

De meest indrukwekkende (en meest succesvolle) scheidsrechters zijn degenen die efficiënt en effectief met spelers kunnen communiceren, zonder een superioriteitsgevoel aan te nemen.

Hoe kan ik dat weten? Wat maakt dat ik gekwalificeerd ben om dat te zeggen?

Ik ben een ex-speler met 15 jaar in het spel en ik ben de afgelopen 4 jaar scheidsrechter geweest, zowel in het VK als in de VS.

Ik kwam tijdens het spelen duizenden scheidsrechters tegen en heb sindsdien met nog veel meer samengewerkt en het staat naar mijn mening buiten kijf dat de belangrijkste eigenschap die de uitzonderlijke scheidsrechters onderscheidt van alle anderen, hun vermogen is om met spelers om te gaan en met hen te communiceren.

Het is de moeite waard om te onthouden dat het grootste deel van je baan als scheidsrechter gaat over mens-management, waarbij communicatie een essentiële factor is.

Tweerichtingsproces van effectieve communicatie
Onthoud dat communicatie een tweerichtingsproces is. Het verzenden en ontvangen van informatie is een zeer belangrijk aspect van alle competitieve sporten, niet alleen bij voetbal en een effectief gebruik van dit proces zal het u als scheidsrechter veel gemakkelijker maken.

Zorg ervoor dat u niet alleen een afzender bent.

Glimlach
Elke keer dat je opdaagt, of het nu een kinderspel is of een professionele wedstrijd met duizenden mensen die kijken, arriveer je altijd met een glimlach op je gezicht.

Ik doe dit elke keer dat ik scheidsrechter ben en dat komt grotendeels omdat ik het echt leuk vind om scheidsrechter te zijn. Dat zou jij ook moeten doen; zo niet, dan moet je waarschijnlijk overwegen je fluitje op te bergen.

Gelukkig, positief en glimlachend zijn is eigenlijk een keuze die iedereen kan maken. Maak de juiste keuze.

Breng een band tot stand
Probeer een verstandhouding op te bouwen met aanvoerders en spelers wanneer de kans zich voordoet. Je hoeft geen komiek te zijn, maar als je iets geestigs of grappigs kunt bedenken om te zeggen, zelfs als de sfeer gespannen is, zeg het dan gewoon. Het zou zomaar een glimlach kunnen opwekken en iedereen kunnen ontspannen.

Je hoeft niet rond te lopen om spelers high fives te geven, maar als je kunt overkomen als een echt mens, in tegenstelling tot een robot die een strikt protocol volgt, zullen spelers eerder geneigd zijn om je wat speling te geven, zelfs als je een slechte beslissing neemt.

Verlies je ego
Het spel gaat niet over jou; het gaat om de spelers.

Ik heb ooit een scheidsrechterstraining gevolgd waar de instructeur (een gerespecteerde ex-FIFA-scheidsrechter) opende met de woorden: “Als je op dat veld stapt, ben je god.” Onthoud dat je te maken hebt met spelers, gelijken, niet met bedienden. Behandel ze op die manier en je zult waarschijnlijk een positieve reactie krijgen.

Laat je ego achter in de kleedkamer.

Geef je fouten toe (soms)
Hier is een geheim; spelers erkennen dat we mensen zijn en daarom weten ze dat we fouten gaan maken. Ga niet elke keer dat je iets fout doet je excuses aanbieden; je wilt niet zwak overkomen.

Als je echter een beslissing neemt en het spel opnieuw begint, realiseer je je dat het de verkeerde beslissing was, wees niet bang om de volgende keer dat ze voorbij rennen een kort woord in het oor van de speler te hebben. Iets in de trant van: “Sorry nummer acht, dat was waarschijnlijk een overtreding, ik heb het gemist omdat ik het niet zag.”

Te horen krijgen dat we gelijk hebben/hadden is iets dat we allemaal waarderen. Ook al kun je de tijd niet terugdraaien, spelers zullen je eerlijkheid en de rechtvaardiging dat ze gelijk hadden waarderen.

Leg uit indien mogelijk
In plaats van simpelweg “ga weg” te zeggen de volgende keer dat een speler een fout in twijfel trekt, kun je, als de snelheid van het spel en de situatie het toelaten, een korte uitleg geven in de trant van: “Ja, je hebt bal nummer vier gewonnen, maar je ging eerst door de achterkant van zijn been.”

Dit soort dingen gaan een lange weg met spelers en als je het met vertrouwen en een glimlach zegt, zal 99% van de spelers instemmend knikken en gewoon doorgaan met het spel.

Ik geloof niet dat je ooit het probleem kunt hebben om te veel te praten bij het leiden van wedstrijden. Natuurlijk, probeer tijdens games geen gesprek aan te gaan over iets dat niets met de wedstrijd zelf te maken heeft; spelers zijn er niet voor een praatje en een kopje thee. Veel praten is echter veel beter dan niet genoeg praten.

Wees benaderbaar
Aanspreekbaar zijn is een geweldige eigenschap voor scheidsrechters. Ik ben altijd benaderbaar op het veld en maak er een punt van dat te zijn.

Dit betekent niet dat je je als een raadgever moet gedragen en elke beslissing in detail moet bespreken. Het betekent wel dat je spelers met je moet laten praten en je moet benaderen (mits ze dat niet agressief doen) zonder ze als kleine kinderen weg te zwaaien.

Wees zoveel mogelijk toegankelijk en ontvankelijk voor spelers zonder de spanning van het spel te laten verstoren door een spervuur ​​van opmerkingen.

Communiceer met spelers ‘op hun niveau’
Je hoeft niet dictatoriaal of neerbuigend te zijn, anders krijg je geen respect van spelers. Geen enkele speler wil als een kind aangesproken worden en het is absoluut niet nodig dat je zo’n benadering of toon gebruikt.

Wij, als scheidsrechters, zijn niet op het veld om iemands beste vriend te zijn of populariteitswedstrijden te winnen; het is echter de moeite waard om te onthouden dat we er ook niet zijn om vijanden te maken, dus ik zie geen reden waarom je niet de vreemde grap met spelers kunt maken en als gelijken met ze kunt praten in plaats van ze de les te lezen.

Lichaamstaal
Lichaamstaal is het stille communicatiemiddel, maar is uiterst belangrijk. Studies hebben gesuggereerd dat we ongeveer 55% communiceren via lichaamstaal, 38% via de toon van onze stem en 7% via wat we daadwerkelijk zeggen.

Goede communicatieve vaardigheden (inclusief het effectief gebruik van lichaamstaal) beïnvloeden spelerspercepties van eerlijkheid en correctheid, daar bestaat geen twijfel over. Met dit in gedachten is het van vitaal belang dat u werkt aan uw lichaamstaal en toon, evenals aan wat u daadwerkelijk zegt.

Je hoeft geen haatfiguur te zijn
Ik geloof dat je een succesvolle scheidsrechter kunt zijn en toch een geliefd lid van de sportgemeenschap kunt zijn.

Je hoeft niet de stereotype haatfiguur te zijn die de meeste mensen als scheidsrechters beschouwen.

“Wees geen scheidsrechter tenzij je je op je gemak voelt om door iedereen niet aardig gevonden te worden”, kreeg ik van veel mensen te horen. Ik heb gemerkt dat dit helemaal niet het geval is en dat zou u ook niet moeten doen.

Het onthouden van de spelregels is niet zo moeilijk. Effectief communiceren is moeilijker. Richt uw tijd op het perfectioneren van de laatste.

Probeer enkele van de bovenstaande concepten tijdens je volgende spel te implementeren. Kijk en luister naar de reacties van spelers. U kunt beoordelen of de implementatie van de concepten het u gemakkelijker maakt of niet. Ik weet het antwoord al.

Het artikel is geschreven door Paul Spacey, een ex-voetballer en door de USSF en FA gediplomeerde scheidsrechter, maar ook privécoach en auteur.

Geef een reactie